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LOCKHEED MARTIN

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F-35 보도자료

자주 묻는 질문 목록
자주 묻는 질문 표

기술이전 관련 미 정부 수출승인 절차는 FMS 및 상용구매 방식 모두 동일한 정부기관에서 동일한 절차를 통해 검토 받는다. 록히드마틴은 대한민국의 차기 전투기 사업(이하, F-X) 경쟁 입찰 참여를 위해 절충교역 안을 제출했으며 이는 미 정부의 지침에 따른 KF-X 사업 지원을 위한 기술 이전이 포함되었다. 록히드마틴은 본 제안 내용을 이행하기 위해 최선을 다 할 것이며 대한민국 정부 당국자들과 F-X 사업에 기 제출된 제안내용을 유지하는 최종 합의점에 도달할 수 있을 것으로 확신한다.

The USG export approval for technology transfer follows the same process and receives the same review by the same government offices under both FMS and commercial contracting methods. 

Korea’s F-X competition resulted in an offset offer from Lockheed Martin that includes technology transfer to support KF-X based upon guidelines received from the USG.  Lockheed Martin remains committed to fulfilling this offer and we are confident we can reach a final agreement with Korean government officials that preserves the offset projects offered as a result of Korea’s F-X competition.

해외군사판매 (Foreign Military Sales, FMS)
 
미 국방안보협력국(DSCA) 웹사이트 (http://www.dsca.mil/pressreleases/faq.htm) 에 게재된 내용에 따르면, 안보지원계획은 우방국 및 동맹국이 적 도발에 대한 방어 및 억제력을 갖추고 공통된 방위 부담을 공유하며 지역적 안보를 강화하기 위해 판매, 공여, 임차, 대출 등의 형식으로 미국 정부가 국제 기구 혹은 우방국 정부에 군사물자를 인도하는 것을 허용한다.
 

해외군사판매제도(FMS)는 미국방부가 미 의회 및 국무부의 승인에 따라 국방관련 물자들을 판매 및 인도하는 제도이다. 어떤 프로그램들은 상업판매 (Direct Commercial Sales: DCS) 방식이 허용되기도 하지만, 미 정부는 매우 소중하게 여기는 최신 첨단기술 프로그램들에 대해서 종종 FMS 방식을 활용하도록 요구한다.
 
 
기술이전 승인은 두 획득 방식 (주: FMS 및 DCS)에 동일하게 적용되며 절충교역 프로그램 또한 두 방식 모두의 경우 허용된다.
모든 주요 FMS 판매는 미 의회가 승인하고, 국무부가 감독하며, 미 국방부가 엄격하고 완전한 협조 과정을 통해 실행하는데 이로써 미 정부가 제공하기로 약속한 제품과 서비스를 구매국이 제공받도록 보장해준다. 
 
 
대한민국에서 FMS는 1970년부터 2012년까지 지난 40년간 미화 174억 달러 상당의 미국 군사물자 및 서비스를 구매하는데 사용되어 왔다. 이는 대한민국의 미국 군사물자 총 구매액 (주: FMS와 상용)의 약 62% 비율을 차지한다.
 
대한민국과 전세계 다른 모든 국가들에 대해서 FMS 판매 방식은 고정가격은 아니지만 미 정부의 철저하고 신중한 가격산정 절차에 의해 산출 제시되며, 사업 시행을 위해 추가 예산을 요구하는 경우는 극히 드물다. 통상적으로 실제 구매 가격은 당초 제시 가격보다 낮으며, 정산 후 발생한 차액은 사업 종결 시 구매국 (대한민국)에 전액 환불된다.
 
구매수락서 (Letter of Offer and Acceptance, LOA)
 
미 국방안보협력국 안보지원 관리규범 (http://www.dsca.mil/samm/ESAMM/C05/5.htm#C5.4.)에 설명된 바와 같이, LOA는 무기수출통제법 (Arms Export Control Act)에 의거하여 군사물자, 훈련을 포함한 군수 서비스, 그리고 설계 및 건설 서비스를 국제기구 및 우방국에 판매하기 위하여 미 정부가 사용하는 법적 문서이다. LOA상에는 미 정부가 제안하는 군사물자 및 서비스가 항목별로 기술되어 있으며 LOA 이행 시 미 정부의 공식적인 사업계약서가 된다.
 
 
F-X 사업의 F-35 제안과 LOA의 관계
 
2012년 1월 대한민국 방위사업청의 제안요청서(Request for Proposal: RFP)를 수령한 미 정부는 록히드마틴과 함께 RFP에 명시된 요구조건에 의거하여 대한민국을 위해 F-35를 생산 및 인도하는 내용의 제안서를 작성하였다. 본 제안서는 요구된 바에 따라 국문 및 영문본으로 2012년 7월에 제출되었다. 
 
2012년 8월부터 2013년 5월까지, 방위사업청은 미 정부 및 록히드마틴과 수 차례에 걸친 기술 협상을 실시했다. 이 기간 중, 방위사업청은 또한 미 정부와 계약조건협상 및 가격협상을 진행했다. 공식 협상에서 합의된 내용은 회의록, 추후 회의 관련 과업 및 질의 항목, 과업 및 질의 항목에 대한 조치 등의 문건으로 완전히 기록되었다.
 
같은 기간 동안 방위사업청은 록히드마틴과 수 차례의 절충교역협상을 별도로 진행했다. 록히드마틴의 절충교역 제안은 방위사업청의 요구사항을 충족하고 상호 합의되었으며 모든 해당 양해각서(MOU) 및 합의각서(MOA)가 서명되었다. 록히드마틴사는 합의 및 서명된 절충교역 프로젝트들의 조건이 완전히 충족될 수 있도록 헌신적으로 시행할 것을 약속한 바이다.
 
요약
 
미 정부가 대한민국에 제공한 구매수락서 (LOA) 는 정부 대 정부 간의 국가적 차원의 합의를 제공한다. 이는 완전하게 통합된 미 정부의 공식 사업계약서를 의미한다. LOA에 제공된 가격은 제안서와 방위사업청과 미 정부, 록히드마틴 간의 협상 및 합의 사항에 기술된 F-35를 대한민국에 인도하기 위한 미국 정부의 약속을 표현한다. 
 
Foreign Military Sales (FMS)
 
As described in the Defense Security Cooperation Agency (DSCA) website (http://www.dsca.mil/pressreleases/faq.htm), Security Assistance programs allow the transfer of defense articles and services to international organizations and friendly foreign Governments via sales, grants, leases, or loans to help friendly nations and allies deter and defend against aggression, promote the sharing of common defense burdens and help foster regional stability. 
FMS sales are the process by which the Department of Defense (DoD), as authorized by Congress and the State Department, implements the sale and transfer of defense-related articles.  While some articles are permitted to be sold via direct commercial avenues, the USG frequently requires the FMS system to be used for its most highly prized, advanced technology programs. 
Technology transfer approvals are the same for both methods of procurement and offset programs are equally permitted under both methods.
For all major FMS sales, Congress provides approval, the State Department provides oversight, and the DoD administers the program through a rigorous, fully coordinated process that ensures the customer receives the goods and services the USG has committed to provide.
In Korea, FMS has been used extensively for more than 40 years to transfer more than $17.4 billion in US defense articles and services from 1970 to 2012.  This total represents approximately 62% of all defense related articles purchased from the US. 
Although FMS is not fixed price, within Korea and with other countries around the world, as a result of a thorough and cautious pricing process by the USG, additional funds are rarely required to implement the program.  Instead what usually happens is that the program is less expensive than originally planned and the remaining funds are returned to the buyer (Republic of Korea) upon completion of the program.
 
Letter of Offer and Acceptance, LOA)
 
As described in the official DSCA Security Assistance Management Manual (http://www.dsca.mil/samm/ESAMM/C05/5.htm#C5.4.) The LOA is the legal instrument used by the USG to sell defense articles, defense services including training, and design and construction services to a foreign country or international organization under authorities provided in the Arms Export Control Act (AECA). The LOA itemizes the defense articles and services offered and when implemented becomes an official tender by the USG.
 
F-X F-35 Proposal and LOA Connection
 
After receipt of the DAPA Request for Proposal in January 2012, the USG, together with Lockheed Martin, jointly developed a proposal to manufacture and deliver the F-35 to the Republic of Korea in accordance with the requirements stated in the RFP.  This proposal was delivered in English and Korean languages, as required, in July 2012. 
From August 2012 through May of 2013, DAPA conducted several technical negotiation sessions with the USG and Lockheed Martin.  During this period, DAPA also conducted contractual and cost negotiations with the USG.  The agreements reached in these official negotiations were fully recorded through minutes, action items, and action item responses.
During this same period, DAPA separately conducted several negotiations with Lockheed Martin regarding offset commitments.  These commitments meet DAPA’s requirements, are fully agreed to, and all required MOUs and MOAs have been properly signed.  Lockheed Martin is fully committed to meeting the terms of the signed and agreed to offset projects.
 
Summary
 
The LOA provided to the Republic of Korea by the USG provides a sovereign government-to-government agreement.  It represents a fully coordinated and official tender by the USG.  The pricing provided in the LOA represents a commitment by the Government of the United States to deliver to Korea the F-35, as described in the proposal and subsequent negotiations and agreements between DAPA, the USG, and Lockheed Martin.
 
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록히드마틴은 해병대용 5세대 스텔스 전투기 F-35B 단거리이륙 수직착륙형 (STOVL)의 내구성을 지상 시험하던 중 기체에서 균열을 발견했다. 이는 안전의 문제가 아니며 계획된 기체 수명 8000시간에 도달할 수 있느냐와 관련되는 것으로 7000시간 째 기록되는 지상시험 시점에서 발견되었다.  이 균열은 모델링에서 예측한 대로 나타난 발견으로서 본사는 위 사항이 발견되자 지상 구조 시험을 중지하고 그 원인과 구조 보완에 요구되는 대응책을 밝혀냈다.  록히드마틴은 이미 필요한 변경 조치를 취했으며 곧 지상 내구성 시험을 재개할 예정이다. F-35B 시험비행은 지상 구조시험으로 인해 영향을 받지 않으며 F-35 세 가지 기종의 시험비행은 차질 없이 진행되어 시스템 개발 및 성능시현을 2016년 완료하는데 영향을 미치지 않을 것이다. 해병대용 STOVL F-35B의 기골구조 관련 활동들은 단거리이륙과 수직착륙을 위해 기골에 가해지는 하중과 관련되어 있는 것으로 한국에서 고려 중인 공군용 F-35A CTOL기와 무관한 것이다.
During ground durability testing, cracks were discovered in the F-35B STOVL variant.  These cracks are not a safety issue but would limit the F35B from achieving the planned service life of 8,000 flight hours.  LM discovered the cracks at the 7,000 hour test point.  When the cracks were discovered LM stopped structural testing, identified the causes for the cracks and defined changes needed to the structure.  These changes have now been incorporated into the test article and we expect to resume F-35B durability testing shortly.  Flight testing of the F-35B was not impacted and all three F-35 variants remain on track to complete System Development and Demonstration in 2016.
These structural activities on the F-35B STOVL variant have no implication to the F-35A CTOL variant under consideration by Korea.
일본이 도입하는 F-35 첫 4대는 미국 포트워스 생산공장에서 생산하여 2016년에 일본에 인도됩니다. 그 이후 도입되는 일본의 F-35는 일본 현지 생산공장에서 생산하게 되므로 이 비용은 일본의 상당한 산업참여 비용을 포함합니다. 이 독특한 비용은 다른 F-35 구매국가에게는 적용되지 않습니다. 따라서 1차와 2차 구매가격의 차이는 일본만의 산업참여방식의 결과이며 F-35의 가격 상승을 의미하지 않습니다. (2012년 9월13일)
The first four Japanese F-35 aircraft will be delivered from the Fort Worth production line in 2016. All subsequent deliveries will be from the Japanese production line and include substantial Japanese industrial participation with unique costs not incurred by other F-35 customers.
Differences in the cost of Japan’s F-35 program between the first and second year of Japan F-35 procurement are a result of their unique industrial participation and are not an indicator of a price increase on the F-35.  (September 13, 2012)
F-35의 스텔스 코팅을 자주 도포해야 한다는 보도는 사실이 아닙니다.
F-35 전투기의 스텔스 설계는 F-117, F-22 와 B-2 를 포함한 종전의 저피탐지 (LO) 스텔스 전투기에서 얻은 경험을 적용시켰습니다.  이전 스텔스 전투기는 기체를 제작한 후 여러 층의 도료를 도포해야 했지만 F-35 전투기는 LO 체계를 기체구조에 직접 적용하여 쉽게 손상되지 않고 유지가 더 간편합니다.
4세대 전투기는 통상적으로 초벌 코팅 (Primer Coat) 위에 최종 마무리 코팅을 합니다. F-35는 예전의 스텔스 항공기와 달리 최저피탐지 (VLO) 스텔스 성능이 설계단계부터 고려되어 4세대 비스텔스 전투기와 동일한 낮은 비용의 정비 유지 과정이 적용되도록 초벌 코팅을 하고 그 위에 단층의 마무리 코팅으로 마무리합니다.  추가해서 F-35의 최종 코팅은 기존 4세대 비 스텔스 전투기에 적용된 최종 마무리 보다 더 내구력이 있습니다.
F-35의 저피탐지 기술은 수 년 간의 비행, 정비유지 및 세척에도 스텔스 성능이 저하되지 않고 유지될 수 있습니다. F-35 스텔스 코팅의 내구력은 혁명적인 5세대 전투 역량을 제공하는 가운데 표준 정비 절차를 적용하여 하루에 수 차례 출격을 수행하도록 해줍니다.. 
F-35 양산기는 현재 미 정부가 특별 시험기지에서 시험 중에 있으며 F-35가 엄격한 5세대 스텔스 전투기의 최저피탐지(VLO) 요구 사항을 충족한다는 것을 시험 결과를 통해 입증하고 있습니다. 또한, 최첨단 디지털 최저피탐지 성능  건전성 평가시스템 (Health Assessment System) 은 모든 F-35에 도입과 함께 제공됩니다.
이러한 기초 설계로 인해 F-35의 LO 정비유지 비용은 기존 스텔스 전투기의 동일한 정비유지비의 일부분일 것으로 전망합니다.  
Any reports that indicate stealth coatings must be reapplied frequently on the F-35 are not true. 
The F-35 stealth design incorporates the lessons learned from previous low observable (LO) aircraft, including the F-117, F-22 and B-2. Previous stealth aircraft used coatings that were composed of multiple layers of materials applied onto the aircraft after the airframe was built. The F-35 incorporates much of the LO system directly into the airframe structure so it is much more impervious to damage and simpler to maintain.
Legacy non-stealth aircraft typically receive a primer coat and a finish coat.  Unlike previous stealth aircraft, the designed-in characteristics of the VLO stealth F-35 allow for the same low maintenance process as legacy non-stealth platforms ? a primer coat and a single-layer of coating applied on top of the primer.  Additionally, the final coating on the F-35 is more durable than the final finish applied to legacy non-stealth and stealth aircraft.
F-35 LO technology can survive years of flying, maintenance and washings without losing its stealth capabilities.   This allows the F-35 to employ standard maintenance processes, enabling it to fly multiple sorties in a single day while providing revolutionary 5th Generation capability.
Production F 35 aircraft are being tested now by the U.S. Government in special test facilities and these tests confirm that the F-35 is meeting the very stringent requirements of a very low observable 5th Generation Stealth aircraft. In addition, a state of the art digital LO Health Assessment System is part of every F-35 procurement. 
Because of these design fundamentals, LO maintenance costs are projected to be a fraction of similar costs on legacy stealth aircraft.
현재 파투센트리버 미 해군기지와 에드워즈 공군 기지에서 14대의 F-35가 시험비행 중이며, 무기체계 디자인에 대한 검증을 진행 중입니다. 에글린 공군기지에서도 12대의 F-35가 조종사 비행훈련을 준비하며 비행하고 있습니다. 텍사스 포트워스의 록히드마틴 공장에 9대의 F-35가 생산완료 되어 회사와 정부의 수락비행이 진행 중입니다. 2012년 6월 초 현재, 총 35대의
F-35가 네 개 기지에서 비행 중입니다.  (2012년 6월 8일)
There are a total of 14 F-35s flying in the flight test program at the Naval Air Station Patuxent River and Edwards Air Force Base verifying the design of the weapon system.  In addition, there are 12 F-35s flying at Eglin Air Force Base preparing for pilot training.  There are also another 9 F-35s that have completed the factory build process at Lockheed Martin in Fort Worth, Texas and are conducting company and government acceptance flights.  At this point, in early June 2012, there are 35 F-35s flying at four different sites. (June 8, 2012)
현재까지 생산이 완료된 모든 F-35는 시험비행, 훈련, 그리고 인도절차에 투입되어 있습니다. 따라서, 한국이 실제 F-35를 비행해 볼 수는 없습니다. 한국과 같은 잠재 운용국들은 미군과 F-35 국제 협력국 및 운용국들이 탑승한 것과 유사한 고성능 유인 전술형 시뮬레이터(Manned Tactical Simulator)를 탑승/운영 해 볼 수 있습니다. 또한, 잠재 운용국들은 F-35의 조작/비행 능력을 평가하는 모션 기반(motion-based) 시스템인 F-35 조작특성 시뮬레이터(F-35 Handling Qualities Simulator)를 시험해 볼  수 있으며, 이 시뮬레이터는 조종사 양성훈련에 쓰이는 것과 동일한 것입니다. F-35 잠재 운용국들은 F-35의 비행작전을 자세히 관찰하고, 미 공군 및 록히드마틴의 시험비행 조종사와 F-35의 성능에 대해 논의, 비행 전과 후의 조종사 활동에 참여, 그리고 다양한 종류의 정비활동들을 관찰 또는 참여할 수 있을 것입니다. (2012년 6월 8일)
At this time the F-35 fleet is fully occupied with test, training and delivery activities, so Korea will not be able to fly the aircraft.  Potential customers like Korea have the opportunity for multiple pilots to fly the high-fidelity Manned Tactical Simulator similar to operations conducted by the U.S. Services and F-35 international partners and customers.  In addition, potential customers can also fly the F-35 Handling Qualities Simulator which is a motion-based system that allows an assessment of F-35 handling / flying qualities and is the same simulator used by test pilots for their initial training.  Potential customers may also have the opportunity to closely observe F-35 flight operations, discuss F-35 capabilities with USAF and Lockheed Martin test pilots, participate in pre-flight and post-flight pilot activities, and observe or participate in numerous types of maintenance activities. (June 8, 2012)
F-35의 경우 미 3군(공군, 해군, 해병대) 및 8개 파트너 국가, 그리고 다른 잠재 운영국가들이 F-35를 평가하고 5세대 전술 개발에 사용하는 비밀(classified) 고성능 유인 전술형 시뮬레이터가 있습니다. 이 시뮬레이터는 4대의 F-35가 복합적인 공중 및 지상위협체계에 맞서 함께 비행하고 운영될 수 있도록 합니다.  현대의 공중전은 스텔스, 센서, 센서 융합, 그리고 네트워크 상호운용성에 의존도가 높아지는 형태로 진화하고 있습니다. 그러므로 조종사가 함께 비행하며 정교한 위협체계를 격파할 수 있도록 하는 시뮬레이터 체계를 통해 첨단 전투기를 평가하는 것이 필수적입니다. 고성능(Hi-Fidelity) 시뮬레이터는 미 공군, 해군, 해병대, 그리고 많은 기타 국가의 조종사들이 광범위하게 사용해 왔으며, 이 시뮬레이터가 F-35의 성능평가에 최적의 도구임을 검증하였습니다. F-35로 기종을 결정하고 주문한 모든 국가들은 유인 전술형 시뮬레이터를 통해 F-35의 성능을 평가하였습니다. (2012년 6월 8일)
The F-35 has a classified, high-fidelity Manned Tactical Simulator that is used by the three U.S. services, eight partner nations and other potential operators to evaluate the F-35 and develop 5th Generation tactics.  The simulator allows four F-35 aircraft to fly and operate together as they fight against complex airborne and ground-based threat systems.  Air combat is evolving to depend more on stealth, sensors, sensor fusion and interoperable networks.  So it is essential to evaluate advanced fighters using simulator systems that enable pilots to fly and fight together to defeat sophisticated threat systems.  Pilots from the USAF, the USN, the USMC, and many international nations have extensively flown the high-fidelity simulator and verified it is the best tool to evaluate F-35 capabilities.  All of the international nations who have selected and ordered the F-35 have evaluated its capabilities using the Manned Tactical Simulator. (June 8, 2012)
5월 1일 미 국방부는 일본에 대한 F-35 판매 가능성에 대해 미 의회에 통보했습니다. 의회 통보 절차는 미국이 해외에 무기 판매 시 요구되는 조치이며, 해당 통보에 수록된 추정 비용은 국방부가 산정한 것으로 각 판매에 따라 독특하게 책정됩니다. 추정 비용에 영향을 준 요인은 다양한데, 항공기 가격, 인도 일정 (Acquisition Profile), 예비부품, 훈련, 운영 및 후속군수지원 요구사항, 후속 지원계획 기간 및 산업협력 고려사항들이며, 이들 요소 중 많은 부분은 고객별로 차이가 있습니다. 록히드마틴은 한국에 제안될 F-35가 획득비용 면에서 경쟁력이 매우 높을 것이며 전체 수명주기 비용 면에서는 한국에게 가장 합리적인 가격의 솔루션이라는 것을 확신합니다.
(2012년 5월 18일)
On May 1 the U.S. Department of Defense (DoD) notified Congress of a possible F-35 sale to Japan.  The Congressional notification process is a required action in the U.S. for international armament sales.  The estimated cost included in the congressional notification is determined by the DoD and is specific to each sale.  The estimated cost is influenced by a number of factors including the cost of the aircraft, acquisition profile, spares, training, operations and support requirements, duration of the support program, and industrial considerations.  Many of these factors are unique to each customer.  Lockheed Martin is confident that the F-35 proposal for Korea has a highly competitive acquisition cost and is the most affordable solution to Korea for through-life cost. (May 18, 2012)
 
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