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LOCKHEED MARTIN

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F-35 보도자료

자주 묻는 질문 목록
자주 묻는 질문 표
마이클 레인(Michael Rein), 록히드마틴 F-35 프로그램 홍보담당 이사

록히드마틴사는 미 해병대의 최초작전시기(IOC) 발표 기준을 충족하는 모든 소프트웨어 시험비행을 올해 안으로 완료할 것을 확신한다. 미 해병대는 2015년 7월과 12월 사이에 IOC를 선포할 예정이다. 당사는 늦어도 2015년 7월까지 필요한 전투 성능을 갖춘 소프트웨어를 모든 양산기들에 탑재하도록 제공할 계획이다. 이 소프트웨어는 미 해병대에게 적을 식별 및 표적처리하고 교전할 수 있는 전투 성능을 부여한다. 미 해병대는 Block 2B 소프트웨어로 IOC를 선포할 계획을 견지하고 있으며, Block 2B 소프트웨어는 현재 미 해병대가 보유하고 있는 모든 전투기보다 더 우수한 성능을 제공한다고 발표한 바 있다.
 
내구성 시험은 시험비행이 아니라 F-35 지상에서 시험기체에 실시되며 고도의 스트레스를 장시간 동안 인위적으로 부과하여 스트레스의 취약한 부분을 파악하는 특정 의도를 갖고 진행된다. 내구성 시험은 항공기 개발프로그램에 필요한 정상적인 절차이며 설계 엔지니어는 획득된 데이터를 토대로 구조조정을 수행한다. 이 같은 조정은 F-35를 운용하는 모든 국가들이 계획된 기체 수명인 8,000시간동안 조기파손의 염려 없이 운용 할 수 있는 높은 신뢰도를 보장한다. F-35 전투기 3개 기종 모두 8,000비행시간에 달하는 첫 번째 수명주기 시험을 완료했으며 그에 더해 8,000비행시간을 추가적으로 시험하고 있다. (주: 요구 수명의 2배, 16,000 시간까지) F-35A의 구조시험 및 필요한 개선사항은 전투기가 생산 되기 이전에 모두 완료 될 것이다.
 
추가 정보

- 당사는 2014년 한 해 동안 Block 2B 소프트웨어 지원을 위해300회의 임무시스템 비행을 실시할 계획이다. 같은 관점에서 이미 2013년에도 300회의 임무시스템 비행을 실시한 바 있다.
 
- 지난 2013년, Block 2B 요구사항에 포함된 총 15개의 무장투하 시험 항목 중 4개 항목(AIM-120, GBU-12, GBU-32)을 2개월만에 완료했다. 남은 11개 항목은 2014년에 완료될 예정이다. 
 
- 지난 2013년, Block 2A와 2B를 탑재한 F-35B가 USS WASP 강습상륙함 함상에서 단거리 이륙 94회와 수직착륙95회를 실시했다.   
 
- 완전 전투수행능력 구비를 위해 필요한 840만 라인의 소프트웨어 코드 중 740만 라인이 이미 시험비행을 완료했다.
 
Attributable to Mike Rein, Director, Communications Lockheed Martin F-35 Program
 
Lockheed Martin is confident we will complete flight testing of the software required for Marine Corps Initial Operational Capability this year. The Marines plan to declare IOC between July and December of 2015. We plan to release the required combat ready software to the F-35 production fleet no later than July 2015. This software will enable the Marines to identify, target and engage the opposition.  It should be noted the USMC will declare IOC with 2B as they have stated the capabilities provided in 2B are superior to anything they currently fly.
 
Testing is being performed on an F-35A ground test article with the specific intent of placing the aircraft under high stress for extended periods of time in order to identify areas that are vulnerable to stress fractures. This process is a normal aspect of all aircraft development programs and allows design engineers to make structural adjustments based on the results of the testing.  These adjustments will ensure all F-35 customers are able to fly their aircraft with confidence for the full 8,000 hour service life without concern for premature structural damage.  All three variants of the F-35 have completed their first life of testing, equivalent to 8,000 flight hours, and are now undergoing testing for an additional 8,000 hours of equivalent flight time. Structural testing on the F-35A will be completed and necessary modifications will be put in place prior to production of any aircraft.
 
Additional Data

- We are scheduled to complete 300 Mission Systems flights this year in support of the Block 2B software. For perspective, we completed 300 Mission Systems flights in 2013.
 
- In two months last year, we completed four of the 15 successful weapons deliveries (AIM-120, GBU-12 and GBU-32) required in the Block 2B software flight test plan. We will complete the remaining 11 engagements this year. 
 
- Last year, we executed 94 short takeoffs and 95 vertical landings in 17 days at sea onboard the USS Wasp while operating Block 2A and 2B.
 
- 7.4 million of the 8.4 million lines of software code required for full warfighting capability are currently or have already been flight tested.

 
크리스 보그단(Chris Bogdan) 중장, F-35 프로그램 총 책임자
 
"미 국방성 산하 DOT&E의 개별 프로그램 평가서는 정기적으로 이뤄지며, 정보에 대한 접근 제한 없이, 그리고 F-35 합동프로그램 사무국(JPO)의 전적인 협조를 토대로 검토 절차가 진행되었다. 해당 연례 보고서에 뜻밖의 내용은 없었다. 보고서에 언급된 모든 이슈들은 F-35 합동프로그램 사무국, F-35 국제 파트너 국가들과 F-35프로그램의 업계 팀에 잘 알려진 사항들이다.
   
이 보고서가 사실상 정확하기는 하나, 이미 알려진 기술 및 프로그램 관련 문제들을 다루고 해결하기 위한 F-35 합동프로그램 사무국의 노력을 완전히 강조하지 못하고 있다. 예를 들면, 우리는 소프트웨어를 첫 번째의 기술적 리스크로 보고 있으며 소프트웨어 코딩, 시험 및 통합의 복잡성을 해결하기 위한 규율이 잘 갖춰진 시스템 엔지니어링 절차를 수립하여 적용해오고 있다. 우리는 2015년 7월까지 미 해병대에 F-35의 최초작전 능력을 제공할 수 있다고 확신한다. 신뢰성과 유지?보수성 문제를 다루기 위해, 우리는 신뢰성 향상 프로그램을 수립했다. 또한 F-35의 전반적인 준비태세를 향상시키기 위해 주요 저하 요인들을 해결하는 데 초점을 두고 기체 시스템 준비태세반을 개설했다.
 
2013년 여러 시험비행 기지들에서 총1,153회의 비행이 실시되었으며 9,000 항목 이상의 시험이 완료되었다. F-35의 기본 설계는 견고하며 시험 결과는 미국과 국제 파트너 국가들 및 동맹 국가들이 매우 중요시하는 최고 성능에 대한 우리의 자신감을 분명히 보여준다. F-35 전투기는 적 방공망에 침투해 광범위한 작전지역에 정밀 유도탄을 발사하도록 설계되었으며 우리는 지난해에 다음과 같은 무장운영 시험을 성공적으로 수행했다.    
 
- 10월 29일, F-35B는 500파운드급 GBU-12 페이브웨이II 레이저유도폭탄(Paveway II Laser Guided Bomb)을 내부무장창에서 발사해 고정된 지상 목표물을 폭격하는데 성공했다. 이번 시험에 사용된 GBU-12는 폭약을 장전하지 않았으며 무장투하 정확도 기준에 부합하는 범위 내에 투하되었다.
 
- 10월 30일, F-35A는 첫 실무장 AIM-120 암람(AMRAAM) 발사 시험에 성공했다. 발사 후, AIM-120 암람은 목표물을 포착하고 요격기의 정보도 추적했다. 미사일이 공중 표적기를 격파하기 직전에 향후 표적기를 계속 시험용으로 사용하기 위해 AIM-120에 자체 폭발 신호가 전송되었다. 
 
- 12월 6일, F-35B는 1,000파운드급 GBU-32 합동정밀직격탄(JDAM)을 내부무장창에서 발사해 고정된 지상 목표물을 폭격하는데 성공했다. 이번 시험에 사용된 JDAM은 폭약을 장전하지 않았으며 무장투하 정확도 기준에 부합하는 범위 내에 투하되었다.
 
이 시험들을 완료함으로써 F-35프로그램은 미 해병대와 미 공군의 최초작전운용시기로 이어질 Block 2B 각 무장에 대한 2013년 약속한 시험비행 목표를 달성했다. 또한, 우리는 F-35의 생존성과 취약성에 대한 폭넓은 연구를 수행했으며 스텔스 기능, 첨단 센서, 데이터 융합, 복잡한 대응체계들, 전자공격이 합해지면 적 화력에 의한 피격 가능성이 현저히 낮아진다는 결론을 얻었다. 물론, 우리는 F-35 프로그램에 리스크들이 아직 남아있다는 점을 인식하고 있으나 이들은 인지되어 있고 관리할 수 있다.
 
F-35는 현재 개발 단계에 있다. 지금 우리는 시험을 통해 문제를 발견하기를 원하고 있으며, 이를 통해 해법을 이행하고 전투부대에 매우 성능이 우수하고 치명적인 전투기를 제공할 수 있을 것이다. 우리는 현재 시험 프로그램을 절반 정도 수행했으며 앞으로 처리해야 할 도전적인 과제가 많다는 사실도 인식하고 있다. F-35가 임무를 성공적으로 수행하고 조종사들이 무사히 귀환할 수 있도록 하기 위해서 우리는 F-35의 개발, 인도, 후속지원에 계속 집중하고 있는데 이에 대한 DOT&E의 지원에 감사한다.”
 
Attributable to Lt. Gen. Chris Bogdan, US Department of Defense F-35 Program Executive Officer
 
"The independent program review from the OSD Director of Operational Test and Evaluation (DOT&E) is a normal occurrence, and the process was executed with unfettered access to information and with the full cooperation of the F-35 Joint Program Office (JPO). There were no surprises in the report; all of the issues mentioned are well-known to us, the F-35 international partners and our industry team.
 
Although the report is factually accurate, it does not fully highlight the F-35 enterprise's efforts to address and resolve the known technical and program related challenges. For example, software continues to remain our number one technical risk and we have instituted disciplined systems engineering processes to address the complexity of writing, testing and integrating software.  We are confident about delivering the F-35's initial warfighting capability to the U.S. Marine Corps in July 2015.  To address reliability and maintainability issues, the JPO has established a reliability improvement program.  In addition, we stood up an air system readiness cell with a focus on tackling top degraders to improve overall F-35 readiness.
 
In 2013, our test sites conducted 1,153 flights and completed more than 9,000 test points. The basic design of the F-35 is sound and test results underscore our confidence in the ultimate performance that the United States and its International Partners and Allies value so highly. This aircraft was designed to penetrate air defenses and deliver a wide range of precision munitions and last year we successfully conducted the following weapons tests:
 
- On 29 October, an F-35B successfully employed a 500-pound Guided Bomb Unit-12 (GBU-12) Paveway II laser-guided weapon from its internal weapons bay against a fixed ground tank test target. The GBU-12 used in this test did not contain explosives and landed within the desired specification for weapons delivery accuracy.
 
- On 30 October, an F-35A executed its first live-fire launch of an AIM-120 advanced medium range air-to-air missile (AMRAAM).  After launch, the missile successfully acquired the target and followed an intercept flight profile. Moments before the missile was about to destroy the target, a self-destruct signal was sent to the AIM-120 in order to preserve the aerial drone for use in future tests.
 
- On 6 December, an F-35B successfully employed a 1,000-pound Guided Bomb Unit-32 (GBU-32) Joint Direct Attack Munition (JDAM) weapon from its internal weapons bay against a fixed ground test target. The JDAM used in this test did not contain explosives and landed within the desired specification for weapons delivery accuracy.
 
These tests marked the completion of the program's 2013 commitment to conduct tests for each of the Block 2B weapons that will eventually lead to the initial operational capability for the U.S. Marine Corps and the U.S. Air Force.  In addition, we have conducted extensive studies on the survivability and vulnerability of the F-35 and concluded that its combination of stealth, advanced sensors, data fusion, sophisticated countermeasures, and electronic attack greatly reduce the chances of the aircraft being hit by enemy fire.  Of course, we recognize risks still exist in the program, but they are understood and manageable.
 
The F-35 is currently in its developmental phase.  This is the time we want to discover issues through testing so we can implement solutions and provide an extremely capable and lethal aircraft to the warfighter. We are about half-way complete with the test program and recognize there's a lot of challenging work ahead of us. We thank DOT&E for their assistance as we remain focused on developing, delivering and sustaining the F-35 so it will successfully conduct its missions and return pilots home safely.
 
F-35 Production Status_KOR.jpg



F-35 Production Status.jpg


무장 (무장 탑재에 대한 더 자세한 설명은 12월6일자 업데이트에서 찾아볼 수 있습니다.)

1. 현재 F-35에 세 가지 공대공 미사일이 통합될 계획이다.
a. AIM-120 (AMRAAM) (미군 및 대다수 국가들의 공통무장)
b. AIM-9X
c. ASRAAM (소수 파트너 국가들이 사용 계획 중)
 
 
 

비용/해외군사판매(FMS) (FMS에 대한 더욱 자세한 설명은 8월11일자 업데이트에서 찾아볼 수 있습니다)

1. F-35 가격은 정부간 협의를 통해 결정되며 여러 요소가 고려될 것이다. 이런 변수들에는 생산량, 인도 소요 기간, 국가별 맞춤형 요구사항, 군수 및 훈련 지원 요구사항 등이 포함된다. 이러한 차이점들 때문에 한 국가의 프로그램 비용을 다른 국가의 프로그램 비용과 비교하는 것은 불가능하다.

2. 미국 정부의 해외군사판매(FMS) 절차는 40년보다 더 이전에 시작된 이후 한국에 신뢰할 만하며 보수적인 비용 예측치를 제공해 왔다. 이러한 보수적인 비용 예측 덕분에 피스 브릿지 F-16 프로그램 (Peace Bridge F-16 Program)을 비롯해 대부분의 경우, 미사용 자금은 한국에 환납될 수 있었다. 한국에 대한 F-35 프로그램의 판매 제안은 예측비용 이하로 한국의 전투기 및 지원 계약을 하겠다는 미국 정부의 확약을 의미한다.

3. F-35의 생산가격은 첫 생산 년도 이후 꾸준히 감소해왔다. 지금까지 비용은 55% 감소했으며 생산량이 증가하면서 추가 비용 감축이 이뤄질 것이다. 이 같은 비용 감축으로 인해 절약될 잔액 자금은 한국에 반환될 것이다.

4. 대한민국이 차기전투기 구매를 계획하고 있는 시기는 F-35를 조달하기에 가장 적합한 시기와 부합한다.
 
 

개발 및 생산 현황
 
1. 개발 및 시험 과정 중에 발견된 기술적 문제들은 모두 해결되었으며 수정 조치가 적절하게 이행되고 있다. 미 정부 고위 관료들은 이 같은 기술적 문제 해결 방안들에 자신이 있다고 밝혀왔다. 이 해결 방안들은 2015년 미 해병대의 F-35B 최초 작전가능 시기(IOC) 선포 이전에 전체가 완료될 것이다.

2. 2대의 작전운용 전투기와 6대의 지상시험 시제기로 보강된 13대의 시험 비행 전투기들은 각기 다른 곳에서 개발 시험을 진행하고 있다. 시험비행은 계획대로 진행 중이며 2015년 미 해병대의 IOC 및 2016년 미 공군의 IOC 선포를 지원할 수 있도록 제 시기에 완료될 것이다.

3. 19대의 시제기에 덧붙여, 미 공군, 해병대, 해군과 그 외 7개의 해외 국가들은 총 211대의 양산형 F-35를 주문했다. 이 국가들은 영국, 네덜란드, 이탈리아, 호주, 노르웨이, 이스라엘, 일본이다.

4. 2014년 1월 현재, 100대가 넘는 F-35 전투기가 생산되었으며, 90대 이상의 F-35가 6개 기지에서 배치되어 비행 중에 있다. 개발 시험단 소속 F-35와 더불어, 미국 에글린 공군기지에 조종사/정비사 훈련 운용 중인 전투기가 40대, 유마 해병대항공기지에 미 해병대의 운용능력 확립을 지원하기 위한 전투기가 16대, 넬리스 공군기지에 미 공군 운용시험을 지원하기 위한 전투기가 4대가 배치되어 있다. 

5. 2018년 말까지는 400대 이상의 F-35 전투기들이 세계 곳곳의 약 20개 운용 기지에 배치될 예정이다.
 
 
 
 
 

역량

1. F-35는 최대 속력1.6 마하, +9G, 운용 최대 고도 50,000 피트 MSL에 운용되도록 설계되었다. 

2. 가속도와 기동성은 이전 세대인 4세대 전투기들과 유사하다. 하지만 F-35는 내부 무장창과 내부연료를 갖추고 있어 4세대 전투기처럼 공기역학적 성능이 감소되지 않는다. 그 결과, 4세대와 F-35 전투기가 둘 다 실제 작전수행을 위해 적절하게 관련 무기를 장착하고 연료를 탑재한 상태라면 공기역학적 측면에서 F-35는 (항력발생 등으로 제한을 받는) 4세대 전투기보다 더 나은 성능을 나타낼 것이다. 

3. 미 정부 승인 모델링 도구와 데이터를 사용하여 분석한 결과, F-35는 지속적으로 공대공 교전에서는 4세대 전투기에 비해 6 대 1 이상으로 앞서는 교전 결과를 보였고, 공격 임무에서는 5대 1 넘게 성능이 우수하며, 전투기 생존성 향상 면에서는 4대 1넘게 앞선다.
 
 

미국 및 세계 파트너 국가 현황
1. 미 공군, 해군, 해병대는 2,443대의 F-35 전투기를 주문할 것을 적극적으로 지지하고 있다.
2. 8개 공동개발 국가들도 F-35 프로그램에 여전히 참여하고 있다. F-35 프로그램에서 이탈한 파트너 국가는 없다.
3. 파트너 국가들의 예정된 총 전투기 생산량은 660대이다.
4. 위에 명시되었듯이 5개국이 전투기 초기 주문을 했다. 나머지 3개국 가운데, 터키는 올해 초기 주문을 할 예정이다. 캐나다는 자국에 필요한 65대를 도입하기 위해 경쟁 입찰이 필요할지 여부를 결정하려고 검토 중이며, 덴마크 역시 전투기 30대 도입을 위해 올해 말 경쟁 입찰을 시작하려고 준비 중이다.
 
 
 
 
 

정비

1. 대부분의 F-35 정비 업무는 2단계 정비 개념을 적용, 각국의 정비사에 의해 비행 대기선에서 실시될 것이다. 한국공군이 도입하는 F-35A는 일본에서 유지/보수를 하지 않을 것이다.

2. F-35는 현재 계획된 창정비 요구사항이 없다. 
 
3. 성과기반군수지원(PBL) 제도에 맞추어, 고객 국가들은 그들이 결정한 보장된 작전 가동율을 위해 미 정부와 계약을 하게 될 것이다.  
 
 
 

한국형 전투기 사업 (KF-X)
 
1. 록히드마틴은 한국의 한국형 전투기사업(KF-X) 프로그램을 전적으로 지지한다. 만약 록히드마틴이 KF-X 사업의 기술협력업체 (TAC)로 선정된다면, 최고의 성공 가능성을 보장하기 위해 관련 기관과 긴밀히 협력할 것이다.

2. 록히드마틴의 협력 방안에는 수십 만 페이지의 기술 문서와 수백 인년 (man years)의 엔지니어링 전문지식 제공이 포함된다.

3. 한국의 차기전투기 도입사업의 규모가 60대에서 40대로 변동이 있었으나, 록히드마틴은 방위사업청과 KF-X를 비롯해 이전에 제안했던 절충 교역 프로젝트와 지원 방안을 유지하는 개선된 합의안을 마련할 수 있다고 확신한다.
Armament (a more in-depth explanation of weapons payload can be found at the link dated 2013-12-06)

1. There are 3 air-to-air missiles currently planned for integration on the F-35. 
a. AIM-120 (AMRAAM) common with US services and most other nations
b. AIM-9X
c. ASRAAM (planned for use by a small number of partner countries)
 
Cost/FMS (a more in-depth explanation of FMS can be found at the link dated 2013-08-11)
 
1. The cost of the F-35 is determined through government-to-government discussions and will vary depending on a number of variables. Variables include quantities, delivery years, country-unique requests, and logistics and training support requirements. Because of these differences, it is not possible to compare the cost of one country’s program to that of another country.

2. The USG FMS process has provided reliable and conservative pricing estimates to Korea since its inception more than 40 years ago.  The result of this conservative pricing has allowed unused funds to be returned to Korea in a large percentage of cases, including the Peace Bridge F-16 Program.  The offer of the F-35 to Korea represents a commitment by the USG to contract for Korea’s aircraft and support at or below the estimated price.

3. The recurring cost of the F-35 has been in a steady decline since the first production year.  To date, costs have been reduced by 55%.  Additional cost reductions will occur as production quantities increase.  Savings that result from these cost reductions will be provided back to Korea.

4. The delivery years Korea has expressed interest in align well with the most affordable years to procure the F-35.

Development and Production Status

1. All of the technical challenges identified through development and testing activities have been resolved and the corrective actions are being properly implemented.  Senior USG officials have stated they are confident in these technical solutions.  Full implementation of these solutions will be completed prior to USMC declaration of Initial
Operational Capability (IOC) in 2015. 

2. 13 flight test aircraft, supplemented by two operational aircraft, along with 6 ground test articles are conducting development testing at several different sites.  Testing is proceeding according to schedule and will be completed in time to support the USMC IOC in 2015 and the USAF IOC in 2016.

3. In addition to the 19 test articles, 211 production aircraft have been ordered by the USAF, USMC, USN and 7 international customers.  Those international customers are The United Kingdom, the Netherlands, Italy, Australia, Norway, Israel, and Japan.

4. As of January 2014, more than 100 F-35s have been produced, and more than 90 aircraft in flight operations at 6 different sites.  In addition to the developmental test fleet, there are 40 aircraft conducting training operations at Eglin Air Force Base, 16 aircraft at Yuma Marine Corps Air Station supporting the stand-up of operational capability for the USMC, and 4 aircraft at Nellis Air Force Base supporting USAF operational testing. A separate chart can be found at this link detailing current production status.

5. By the end of 2018, more than 400 F-35 aircraft are schedule to be fielded at approximately 20 sites around the world.
 
Capability
 
1. The F-35 is designed to operate at speeds of up to 1.6Mach, +9G, and fly at an altitude of up to 50,000 ft. MSL.
2. Acceleration and maneuverability is similar in nature to legacy 4th Generation platforms.  Because the F-35 is designed to carry weapons and fuel internally, it does not suffer from aerodynamic capability reductions in the same way 4th Generation aircraft do.  As a result, the F-35 will outperform legacy 4th Generation aircraft in most aerodynamic categories when both aircraft are properly loaded with combat-relevant weapons and fuel.
3. Using USG approved modeling tools and data, the F-35 has been shown to consistently outperform legacy 4th Generation aircraft in air-to-air engagements by a margin of greater than 6 to 1 and in strike missions by a margin of greater than 5 to 1 while maintaining an overall improvement in survivability of greater than 4 to 1.

US and International Partner Status
 
1. The USAF, USN, and USMC remain fully committed to a total program of 2,443 aircraft.

2. All 8 international partner nations remain committed to the F-35 Program.  No partner nations have left the program.

3. In addition to the increasing FMS sales to countries like Israel and Japan, the total planned production quantities from the international partner countries is 660 aircraft.

4. 5 countries have placed initial orders for aircraft as noted above.  Of the 3 remaining countries, Turkey is scheduled to place initial orders beginning this year.  Canada is undergoing a review to determine if a competition will be required to meet their requirement for 65 aircraft.  Denmark is preparing to begin a competition later this year for their requirement of 30 aircraft. 

Maintenance

1. The vast majority of maintenance on the F-35 will be performed on the flight line by each nation’s uniformed maintenance personnel, using a two-level maintenance concept.  ROKAF F-35s will not be required to be sent to Japan for maintenance.

2. The F-35 does not currently have a programmed depot maintenance requirement.

3. Consistent with performance based logistics principles, customers will contract through the USG for guaranteed operational rates decided upon by the customer.

KF-X
 
1. Lockheed Martin is fully committed to supporting Korea’s KF-X Program. If Lockheed Martin is selected as TAC for KF-X, we will work closely with the agencies involved to ensure the highest possibility of success.

2. Our commitment includes hundreds of thousands of pages of technical data and hundreds of man years of engineering expertise. 

3. Despite the change in the program scope from 60 aircraft to 40 aircraft, we are confident we can develop updated agreements with DAPA that preserve all the previously offered offset projects and support, including KF-X.
한국 공군이 도입하는 F-35A가 필요로 하는 모든 유지/보수는 한국 내에서 할 것이다.
The maintenance concept for any F-35A aircraft procured by Korea is to perform all required maintenance in Korea.

한국군이 도입하는 F-35A는 일본에서 유지/보수를 하지 않을 것이다

F-35A aircraft procured by Korea will not be maintained by Japan. 

F-35A는 완전 스텔스 모드로 운영하는 경우에는 내부 무장창에AIM-120 공대공 미사일4발을 탑재할 수 있다. 하지만 스텔스 성능이 필요하지 않을 시, F-35는 총14발의 공대공 미사일(내부 무장창4, 외부10)을 탑재할 수 있다. 또한, F-35A는 지하 목표물을 폭파할 수 있는BLU-109를 포함한 총2,000파운드에 달하는JDAM 정밀유도폭탄을 공대공 미사일 두 발과 함께 내부 무장창에 탑재할 수 있다. F-35A는 한국 공군이 소유하고 있거나 현재 운영 중인 전투기에 통합된 여러 무장들을 비롯해, 다양한 무기를 외부무장 장착대에 탑재할 수 있다. F-35A의 총 내부 무기 적재량은5,000파운드가 넘는다. 내부와 외부 적재량을 합한F-35A의 총 무기 적재량은19,000 파운드를 초과한다.

The F-35A is able to carry 4 air-to-air missiles internally while operating in a full stealth mode.  But if stealth is not important the F-35 can carry a total of 14 air-to-air missiles (4 internally and 10 externally).  In addition, the F-35A is capable of carrying up to two 2,000 pound JDAM precision guided munitions internally, including the BLU-109 designed for attacking buried targets, along with two air-to-air missiles.  The F-35A is also capable of carrying up to 8 small diameter bombs internally along with two air-to-air missiles.  The F-35A is capable of carrying a spectrum of weapons externally, including many of the weapons owned by the ROKAF and integrated on their current fleet of fighter aircraft.  The internal stores capacity on the F-35A exceeds 5,000 pounds and with both internal and external stores, the F-35A stores capacity exceeds 19,000 pounds.

미 정부는F-35의 총 수명 주기 동안 운영유지 비용이F-16 보다 약10~15% 높을 것으로 추정한다. F-35의 초기 지원비용은 예상대로 높은 수준을 유지했었다. 하지만 이것은 초기 도입되는 소수의 전투기 지원 시스템 개발 및 개선과 관련된 경제적 비효율성이 고비용의 주된 원인과 연관되어 있다. 지원비용은 생산비 절감 수준과 비슷한 정도로 매년 낮아지고 있다. 록히드마틴은 미 정부의 운영유지비 추정치를 낮추기 위해 지속적으로 적극 노력하고 있다. 잘 알려진 공개된 전투기 플랫폼 지원 비용에 근거해 볼 때, F-35의 유지 비용이F-16보다10~15% 높다 해도 타F-X 경쟁 기종들의 유지비에 비해 현저히 낮다. 한국은 현재F-16F-15 모두 소유, 운용하고 있으며 이 두 기종의 상대적인 운영유지비 관련 자료들을 갖고 있다

The USG estimates that the support costs for the F-35 throughout its lifespan will be approximately 10-15% higher than the support costs for the F-16.  While the maintenance costs for the initial F-35 fleet have been expensive this is because the fleet is small and the support systems are not fully mature.  The costs for F-35 support are being reduced every year and the U.S. Government and Lockheed Martin are committed to continuing this reduction.  The F-35 is significantly less expensive to maintain than either of the competing aircraft in the F-X competition based on well-known and published support costs for those platforms.  Korea currently owns and operates both F-16 and F-15 aircraft and has relevant data on the comparative support costs of these two platforms.

록히드마틴의 F-35 2001 10월 미 정부의 경쟁과정을 통해 선정되었다 (: 보잉의 X-32와 록히드마틴의 X-35가 경쟁하여 X-35가 채택되어 F-35로 개발을 시작했음). 그 후 12년이 지난 현재, 작전운영 용 F-35는 매월 3대 이상의 빠른 생산율로 생산되고 있다. 20131128일 기준, 비행훈련 및 작전운영 용F-35 전투기 총 88대가 6개의 항공기지에 배치되어 있다. 2018년까지 400대 이상의 F-35전투기가 전 세계 약 20개 항공기지에 작전 배치될 것이다
Lockheed Martin’s F-35 was selected in a USG competition in October 2001.  Today, approximately 12 years later, operational F-35 aircraft are being produced at a rate of greater than 3 aircraft per month.  As of 28 November, 88 test, training and operational F-35s are flying at six different sites around the U.S.  By 2018, more than 400 F-35 aircraft will be in operation at approximately 20 separate operational locations around the world.

한국의 F-35 가격은 미 정부와 F-35 주 계약업체인 록히드마틴 그리고 프랫&휘트니의 계약 협상에 따라 결정된다. 동일선상에서 미 정부는 미 공군, 해군, 해병대, 영국, 이탈리아, 네덜란드, 호주, 캐나다, 터키, 노르웨이, 덴마크, 이스라엘, 일본의 주문을 통합하여 주 계약업체와 협상한다. 이 방식은 모든 구매국이 가장 낮은 가격에 F-35를 도입할 수 있을 것을 보장한다.

F-35의 생산 1년 차 가격과 생산 7년 가격을 비교하면 약55% 감소했다. 또한 이 같은 감소는 향후 수 년 간 계속 될 것이다. 미 정부의 FMS 구매방식을 통해 구매국들은 절감된 가격에 대해서는 환불 받게 될 것이다

The cost of an F-35 program for Korea is determined through contract negotiations between the USG and the F-35 prime contractors Lockheed Martin and Pratt & Whitney...  The USG negotiates these contracts for all customers including the USAF, USN, USMC, United Kingdom, Italy, the Netherlands, Australia, Canada, Turkey, Norway, and Denmark, Israel and Japan in a combined manner.  This assures every customer receives the lowest possible price for their F-35 program.

The cost of the F-35 has been reduced by approximately 55% from production year 1 through production year 7.  These cost reductions will continue over the next several years.  Through the USG FMS process, any subsequent cost savings are returned to the customer.

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